måndag 20 januari 2014

Kycklinggryta med kantareller



I går åkte vi till stadsparken i Oskarshamn, utrustade med bröd. Där väntade massor av hungriga änder som tog för sig av brödet. Frusna åkte vi sedan därifrån och värmde oss på Nilssons konditori. Deras egengjorda kokosbollar är lika goda som de är stora!

Från stan köpte jag med en ny kokbok med bara lchf-recept, fullspäckad med så goda recept att man knappt kan välja vad man ska börja med.

Ett annat recept som vi testade i veckan var riktigt gott, här har ni det, det är för sex portioner:

Kycklinggryta med bacon och kantareller

1 kg kycklingfiléer
1 stor gul lök
1 paket bacon
150 g färskost med kantarellsmak
2 dl creme fraiche
3 dl grädde
1 köttbuljongtärning
salt
peppar
smör att steka i
200 g färska kantareller (fast jag tog sådana på burk)

Sätt ugnen på 225 grader. Skär kycklingfiléerna i mindre bitar och bryn i smör. Lägg dem i en ugnsform.

Finhacka lök och fräs med klippt bacon, fördela sedan över kycklingen.

Rör ner färskost, creme fraiche och grädde i pannan. Smaka av med köttbuljong samt salt och peppar. Låt puttra en liten stund.

Stek kantarellerna i en torr panna tills de inte vätskas längre. Lägg då ner en klick smör och stek ytterligare 4-5 minuter. Salta och peppra lite.

Häll såsen över kycklingen och toppa med kantarellerna. Sätt in i ugnen i cirka 20 minuter. Servera med valfritt tillbehör.

Tillägg: När jag skrev inlägget tänkte jag inte på att det kanske inte var så roligt att sätta in de stackars frusna änderna i samma inlägg som ett kycklingrecept, det var först nu jag tänkte på detta. Men men, så blir det ibland :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar