lördag 4 januari 2014

Mjölkchokladtårta med apelsinsmak




När jag rensade bland gamla tidningar en kväll i veckan passade jag på att riva ut en del recept som jag ville spara. Det här var ett av dem som jag fastnade för, mjölkchokladtårta med apelsinsmak. Jag hittade det i Drömhem och trädgård.

Äggvitorna som blev över använde jag till att göra maränger av, men det går också bra att frysa in äggvitor och använda dem vid ett annat tillfälle, de har lång hållbarhet i frysen.

Mjölkchokladtårta med apelsinsmak

Botten
400 g mandelmassa
4 ägg
4 msk kakao
rivet skal av en apelsin

Mousse
300 g mjölkchoklad
4 äggulor
5 dl vispgrädde

Garnering
Hyvlad choklad
Hallon

Riv mandelmassan (det går enklast om den är kall). Rör i äggen, ett i taget. Rör sedan i kakao och apelsinskal.

Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, cirka 24 centimeter i diameter. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader, cirka 16-20 minuter. Låt kakan kallna, men låt den vara kvar i formen.

Smält chokladen över vattenbad. Ta chokladen från värmen och låt den svalna lite. Blanda i en äggula i taget i chokladen.

Vispa grädden och blanda ner hälften i chokladsmeten. Vänd ner resten av grädden. Häll chokladsmeten över kakan. Täck över den med plastfolie och frys i minst fyra timmar.

Låt den stå i rumstemperatur i cirka en halvtimma före servering. Garnera med hallon och hyvla över mörk choklad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar