lördag 11 januari 2014

Mösatorvor


Säger jag mösatorvor är det nog inte så många som förstår vad jag pratar om, såvida man inte kommer från Malmbäck där jag kommer ifrån. Det är nämligen den lokala benämningen på kärleksmums som är ett betydligt vanligare namn på den här kakan.

Det finns säkert andra namnvarianter och kanske finns det andra platser där de också kallas för mösatorvor. Vad man än kallar den så är den i alla fall väldigt god. Jag trodde att jag hade lagt ut receptet på bloggen tidigare men kunde inte hitta det, så här kommer det.

Kärleksmums/Mösatorvor

2 ägg
3 dl socker
1,5 dl mjölk
2 tsk bakpulver
2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
4,5 dl vetemjöl
150 g smält smör

Glasyr:
3 hg florsocker
1 msk kakao
5 msk kokt kaffe
50 g smält smör
kokosflingor

Vispa ägg och socker poröst. Blanda övriga ingredienser förutom smöret och sikta ned det i smeten. Blanda till sist i det avsvalnade smöret.

Bred ut smeten på bakplåtspapper i långpanna. Grädda cirka 15 minuter i 200 grader. Låt kakan svalna.

Blanda ihop glasyren och bred på kakan. Strö kokosflingor över och skär i rutor.

2 kommentarer:

  1. Ja det känner man väl igen! Kanske skulle fråga om det i cafeet:) Dina Mösatorver ser väldigt smaskiga ut! Ha en trevlig kväll! Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det Eva så får du se vad de säger ;) Ha en mysig lördagskväll ni också! Kram Åsa

      Radera