onsdag 15 januari 2014

Nöjd med mig själv och zucchinigratängen

Upptäckte att det här tårtfatet har exakt samma färgnyans som mina hemgjorda marshmallows

I förra veckan berättade jag om att en av mina ambitioner 2014 är att prova massor av nya maträtter. Det är så lätt att man står och gör samma rätter gång på gång, men det är kul när man hittar nya favoriter. Efter en vecka kan jag konstatera att vi har ätit en ny maträtt varje dag. Alltså känner jag mig väldigt nöjd med mig själv.

Ännu nöjdare är jag med att de stora astmaproblem som jag har haft de senaste tre månaderna äntligen har försvunnit den senaste veckan. Om det beror på att jag har ätit lchf-mat eller inte låter jag vara osagt, jag vet bara att samma sak hände i somras när jag testade lchf, och jag vet att många andra astmatiker har samma erfarenhet. Hur som helst är det skönt att kunna röra på sig igen utan att astman ställer till det hela tiden.

Nu fortsätter vi på den inslagna linjen så får vi se hur det artar sig. En av de rätter som jag särskilt kan rekommendera är den här zucchinigratängen som är otroligt god:

Zucchinigratäng (4 portioner)

2 zucchini
1 rödlök
2-3 dl grädde
1 paket philadelphiaost vitlök och örter
Riven ost

Skala zucchinin och skär den i slantar. Skiva löken och varva med zucchinin i en ugnsform. Rör ihop grädde och philadelphiaost och häll över. Strö över riven ost och sätt in i ugnen i 200-225 grader i ungefär en halvtimma.

Vi har ätit den både till grillad kyckling och till citronbiffarna med parmesanost som jag tipsade om här. När jag gjorde gratängen hoppade jag över rödlöken, men den blev väldigt god ändå.

4 kommentarer:

  1. Vad skönt att det ordnat till sig, då blir det fullt ös när vi målar ikväll :) Ser att du lagt ut massor av recept som låter goda, ska testas! Zucchinigratäng låter sådär, men säger du att det är gott så måste man ju testa :) Ses sen! Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lär det bli Anna :) Zucchinigratäng kan jag absolut rekommendera, den är supergod med den smaksatta philadelphiaosten. Kram!

      Radera
  2. Härligt att höra Åsa att du slipper problemen med astman! Förstår vart ni ska och måla:) Snälla o goa ni är<3 Hälsa från mig! Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva, det känns verkligen underbart! Ja, det blir målning där och det blir så himla fint. Kram Åsa

      Radera