tisdag 7 januari 2014

Nya rätter

Kycklingfiléer på en bädd av bladspenat innan de täcktes av en gräddblandning och riven ost

I dag har jag slitit mitt hår över datorn på jobbet och det berodde inte på något glömt lösenord för det kom jag på efter tredje försöket. Problemet var en seg förbindelse som gjorde att allt hängde upp sig ständigt hela dagen. Det är ett under att jag fick något skrivet alls.

Med detta datorstrul var det en befrielse att gå på lunch och det roliga var att jag testade en ny rätt i dag. En av mina ambitioner just nu är att testa många nya rätter, så häromkvällen gick jag igenom en recepttidning och skrev upp en inköpslista över allt som behövdes. Så nu är det bara att laga på.

Om någon undrar så är det här ett LCHF-recept. Jag har aldrig följt LCHF strikt, men när jag testade det delvis en period i somras märkte jag att min astma blev mycket bättre. Eftersom den har varit sämre ett tag nu så tänkte jag köra med detta igen så får vi se vad som händer. Receptet nedan är för fyra portioner och jag hittade det i en LCHF-tidning som Expressen gett ut.

Kycklinggratäng med spenat och tomat

600 g kycklingfilé
smör eller kokosfett att steka i
salt och peppar
3 dl vispgrädde
3 msk tomatpuré
1 tsk sambal oelek
3 msk mild ajvar
1 tsk torkad basilika
70 g babyspenat
smör till formen
250 g cocktailtomater
2-3 dl riven ost
salladsblad

Sätt ugnen på 200 grader. Stek filéerna runt om i smör eller kokosfett och krydda med salt och peppar.

Rör ihop vispgrädde, tomatpuré, sambal oelek, ajvar och basilika. Lägg spenaten i en ugnsfast smord form. Lägg kycklingfiléerna ovanpå.

Dela tomaterna och strö dem över kycklingen. Häll gräddblandningen över kycklingen och strö över osten. Gratinera i cirka 30 minuter. Servera med en sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar