lördag 18 januari 2014

Samma skelning som Greta Garbo

Julens sista amaryllis har just slagit ut
Den här dagen har bestått av lite av varje: Ett par timmars jobb, lite fixande i köket, tvättande i tvättstugan och så avkoppling.

Dagens jobb bestod i att träffa Lena Einhorn, framgångsrik författare, filmare och läkare som just skrivit en roman om Greta Garbo. Det var intressant att höra henne berätta om den gudomliga och om arbetet med boken som från början egentligen skulle ha blivit en film.

Under hennes berättelse dök det upp ett minne i mitt huvud från när jag var och gjorde ett reportage på ett Greta Garbo-museum. Mitt i en mening blev jag avbruten av museiguiden: "Vet du att du har exakt samma skelning som Greta Garbo?" frågade han. Det visste jag inte, och jag visste inte just då om det var en upplysning som jag skulle ta som bra eller dåligt.

Men det funkade för Garbo och då funkar det väl för mig. Inte varje dag man blir jämförd med en världsberöm skådespelerska. Även om det nu bara handlade om en skelning.

2 kommentarer:

  1. det är väl kul när folk läger märke till en och vågar säga det.
    ha en fin lördagskväll
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant Meta :) Önskar dig också en fin lördagskväll! Kram Åsa

      Radera