måndag 13 januari 2014

Tulpaner för miljoner

Visst är det vacker ljuslila färg på de här tulpanerna!

Då var det dags för en ny vecka. Morgonen började tidigt, redan klockan sex och det är tidigt för mig som brukar gå upp nästan en timma senare. Å andra sidan är jag väldigt morgonpigg så det var helt okej det också.

Tio i sju var jag på redaktionen för att sedan ta bilen ut på ett jobb. Anledningen till denna tidiga tid var att personen jag skulle fotografera behövde åka i väg sedan. Det var nästan kolsvart när jag skulle ta bilden men tack vare blixten blev det en bild till slut.

I morgon får jag äntligen tillbaka en av mina kollegor efter att ha jobbat ensam i en vecka, det ska bli härligt med sällskap.

På lunchen var jag och köpte tulpaner. På onsdag är det tulpanens dag och damen i blomsteraffären upplyste mig om att vi svenskar är de största tulpankonsumenterna i världen. Finländarna och danskarna kommer på andra och tredje plats.

Vi köper tydligen en miljon tulpaner om dagen från januari och fram till påsk. 250 svenska tulpanodlare producerar 120 miljoner tulpaner under vårvintern. Dessutom planterar vi tillsammans över 20 miljoner tulpanlökar i våra trädgårdar varje höst. Det ni!

2 kommentarer:

  1. Ja så är det, vi svenskar älskar tulpaner:) Just det idag är det tulpanens dag, undrar om en viss person kommer ihåg det😊 Färgen på dina var ljuvlig! Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag älskar den färgen, så mild och vårig. Inte konstigt att vi älskar dessa vackra blommor! Kram Åsa

      Radera