fredag 31 januari 2014

Varför då då?


Recept brukar ju vara fulla med anvisningar om att man ska göra si och så, men ibland undrar man vad det har för betydelse. Men när det gäller bakning kan det löna sig att följa de anvisningar som finns, oftast blir det ett bättre resultat då. Här är några exempel på vad jag menar:

Sikta mjölet: Det gör man för att det ska bli luftigt och finkornigt och undvika att det blir klumpar i smeten. Det lönar sig också genom att man till exempel får fluffigare muffins.

Rumsvarma ingredienser: Smör, mjölk och ägg ska i regel ha rumstemperatur för att inte påverka de övriga ingredienserna. Ingredienserna blandar sig mycket bättre och blir lättare att arbeta med.

Varför ska man vända ner mjölet i en bakpulversmet? Jo, om man vispar ner mjölet drar man ut glutentrådarna och resultatet blir en seg och gummiaktig kaka. Vänd ner mjölet precis så mycket att det blir en jämn smet.

Blanda alla torra ingredienser: Det ska man göra för att se till att de blir väl blandade och för att undvika till exempel klumpar av bakpulver.

Rätt mängd är så viktigt när man bakar. Bäst blir det om man väger ingredienserna, då riskerar man till exempel inte att få för mycket mjöl genom att råka trycka ihop mjölet i ett decilitermått.

Ofta står det i recepten var i ugnen man ska placera plåten, annars kan man utgå från följande: Bullar mitt i ugnen, stora vetelängder eller bröd på nedersta falsen i ugnen, scones mitt i ugnen, muffins mitt i ugnen, rulltårtor mitt i ugnen, småkakor mitt i ugnen och mjuka kakor på nedersta falsen.

Hur länge ska man vispa ägg och socker så att det blir lagom vitt och pösigt? Ungefär fyra minuter med elvisp kan vara ett riktmärke att gå efter. Vispar man för länge kan resultatet bli att till exempel sockerkakan sjunker ihop.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar