onsdag 12 februari 2014

Belgiska våfflor


Vi kom hem för en stund sedan efter trevligt eftermiddagsfika och massa prat som bland annat mynnade ut i att jag vid hemkomsten gick direkt ner i källaren och letade fram ett tittskåp som jag gjorde för sisådär 20 år sedan.

Jag älskade att pyssla med sådant då och inredde det som en kombinerad lanthandel och bageri. Så småningom packade jag ner det och sedan har det blivit stående där till ingen nytta. Men nu vet jag en liten Hanna som ska få det. Det känns bra att det kan komma till glädje igen.

Men innan jag fixar till det så ska ni få receptet på belgiska våfflor. I julklapp fick jag ett grilljärn där man både kan grilla kött, fisk, varma mackor och grädda belgiska våfflor, man bara byter insatserna. Det finns ju massor av olika recept, men det här använde jag:

Belgiska våfflor

5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 dl strösocker
2 äggulor
4,5 dl mjölk
120 g smält smör
2 äggvitor

Blanda mjöl, bakpulver, salt och socker i en bunke.

Blanda ihop äggulor, mjölk och det smälta smöret i en annan bunke och rör ner i mjölblandningen under omrörning så att det inte blir klumpar.

Vispa äggvitorna hårt och vänd ner i smeten. Grädda våfflorna i ett våffeljärn och smöra laggen emellanåt.

Servera med sylt och vispad grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar