onsdag 19 februari 2014

Dofter


Det här med parfymer tycker jag är svårt. Eftersom jag är både allergiker och astmatiker och det dessutom finns ett antal andra sådana i samhället så vill jag inte gå omkring indränkt i någon stark doft.

För något år sedan hittade jag dock en ny favorit när jag var inne i en inredningsbutik. Butiksinnehaverskan hade en parfym på sig som fick flera kunder att kommentera den. Själv var hon lite överkänslig för dofter, men den här funkade bra. Clean Rain heter den och jag är jättenöjd med den. Den har en väldigt mild doft.

Jag tycker att den doftar svagt av melon, men skulle tillverkarna höra min enkla beskrivning skulle de säkert gråta. När jag läser deras beskrivning av doften så förstår jag att jag har missat en hel del annat, hör här: "Denna rena mousserande doft fångar den känsliga aromen av regn, som när dropparna håller fast vid blombladen och hela världen känns ren och ljus. Dess dofter fångar livets små gnistor. Denna akvatiskt blommiga parfym öppnas med färskheten av daggig melon, påskliljor och vattenmint som flätas samman med inslag av tusensköna, näckros och violblad i ett format hjärta". Allt detta i denna lilla flaska. Det ni!

8 kommentarer:

  1. Men du har ju inte fel om melonen ;)
    Jag är inte allergisk mot parfym men däremot kan jag reagera på dofter..en del fullkomligen stinker parfym så man bara tycker det luktar äckligt..man storknar ;)
    //Ewa A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nej det där med melonen hade jag ju fattat åtminstone, i övrigt hade jag aldrig lyckats få ihop en sådan poetisk sammanfattning om en parfym, hur gott den än doftar :) Håller med dig om att det är läskigt med för mycket parfymdoft, det är bara obehagligt.

      Radera
  2. Jag kör också med Clean. Shower Fresh är en utav favoriterna.
    Kram Stina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset Stina, den ska jag titta närmare på nästa gång! Kram Åsa

      Radera
  3. Och Fresh laundry, luktar som nytvättat. Pollykaka har jag också gjort, det är supergott.
    Ha en bra dag på Leos! Kram Stina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fresh laundry låter verkligen fräscht :) Kan tänka mig att Pollykakan är riktigt god, jag har inte hunnit göra den ännu men dagen är ju inte slut än! Är dock rätt trött efter ett antal timmar på Leos :) Kram Åsa

      Radera
  4. Clean parfymerna är så fräscha, Rain har jag dock inte doftat på!

    Vilken fin beskrivning på parfymen:)
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är inte den där tunga parfymdoften utan mer att man anar doften. Det är nog en poet som skriver parfymbeskrivningarna ;) Kram Åsa

      Radera