onsdag 5 februari 2014

Femminutersmetoden

Underbara ranunkler. Såg sådana i blomsteraffären förra veckan, i allsköns färger. De vita är mina favoriter

Nej, det handlar inte om den omtvistade metoden om hur man får barn att sova, utan min egen metod för hur man får ordning i källaren.

Det verkar vara ett ständigt projekt. Ibland lyckas jag få undan hur mycket som helst i källaren, och så plötsligt har det samlats en massa nya grejer där. Var kommer allt ifrån? Börjar nästan misstänka att någon annan rensar i sin källare och går och lägger allt hos oss.

Hur som helst, ibland är det trögt att komma i gång med en storrensning när man ser hur mycket det är. Därför har jag nu infört femminutersmetoden. Varje dag ska jag sätta en äggklocka på fem minuter och sedan röjer jag så mycket jag bara hinner på den tiden.

Skulle lusten att fortsätta röja finnas efter fem minuter är det ju naturligtvis inget som hindrar att man fortsätter :) Det är faktiskt otroligt vad man kan hinna på så kort tid. Och fem minuter har man ju alltid tid att avsätta.

6 kommentarer:

  1. Underbart bra metod! Och ranunkler är ju fantastiska! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir ju lite mindre betungande på det viset :) Älskar ranunkler, de är som ett konstverk! Kram Åsa

      Radera
  2. Ha ha, det var ju ett riktigt roligt och bra tips! Jag har ju kört barnvarianten med mina tre barn, men detta var ju ett bra tips när man ska göra något trist! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, man hinner oftast mer än vad man tror på de där få minuterna och det hinner aldrig bli jobbigt :) Barnvarianten klarade jag aldrig av att genomföra, så det får bli den här städvarianten i stället ;) Kram!

      Radera
  3. Ranunklarna är för vackra, och så stora de kan bli när de slår ut! Dom och Pionerna är mina favoriter:) Tack för det tipset:) Är riktigt skönt att få rensa ut lite!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig Eva, underbart vackra är de! Och underbart skönt är det att rensa ut bland allt som annars bara blir liggande till ingen nytta. Kram Åsa

      Radera