lördag 22 februari 2014

Kladdkaka med Polly och färskostswirl


I går gjorde jag den där Pollykakan som jag hittade recept på hos Arla i veckan. Så känner ni er baksugna denna lördag, varför inte testa den?

Kladdkaka med Polly och färskostswirl

150 g smör
150 g mörk choklad (70 procent enligt receptet, jag tog en chokladkaka med 55 procent)
100 g rostade salta cashewnötter (dessa hoppade jag över)
3 ägg
200 g färskost naturell
3 dl rårörsocker
2 dl vetemjöl
100 g segt chokladgodis, till exempel Polly

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en form med löstagbar kant (cirka 24 cm i diameter) och ströa med råsocker (eller varför inte kakao).

Smält smöret i en kastrull. Dela chokladen i bitar och rör ner i smöret. Låt det smälta under omrörning. Ställ åt sidan.

Hacka nötterna grovt. Dela ett ägg i gula och vita, rör ihop gulan med färskosten.

Vispa ihop sockret med äggvitan och de resterande äggen, vispa ner chokladen. Vänd ner nötter, mjöl och hälften av godiset. Häll chokladsmeten i formen.

Klicka i färskosten och rör runt så att det blir ett mönster i kakan. Strö över resten av godiset. Grädda i mitten av ugnen cirka 30 minuter, den ska vara lite kladdig i mitten. Låt kakan svalna. Servera med lättvispad grädde eller vaniljglass.

6 kommentarer:

  1. Den är så god! Resten av min familj tycker dock att den är lite mäktig. Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den sannerligen :) Men din familj har en poäng där, det gäller att inte ta den allra största biten för då blir det lätt lite mäktigt ;) Ha en härlig lördag du också! Kram

      Radera
  2. Oj det här låter smaskigt, kakan låter som klippt och skuren för en gottisgris som jag;-) Trevlig blogg du har, det är första gången jag är här och passade på att kika runt lite. Ha en fin helg!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit och tack, vad roligt att du gillar bloggen! Jag lovar, kakan passar perfekt för gottegrisar, det vet jag av egen erfarenhet ;) Ha en fortsatt härlig helg du också! Kram Åsa

      Radera