lördag 1 februari 2014

Kolagömmor

Från tidningen Hembakat. De fina bilderna gör att man vill baka allt!

I dag står det en hel del på schemat, bland annat barnkalas. Jag gissar att det kommer att bli minimalt med tid till att sitta vid datorn även efter kalaset, så jag tror helt enkelt att jag får nöja mig med ett inlägg i dag. Ni får hålla till godo med receptet nedan och så önskar jag er en fin lördag. Nu är det fullt ös som gäller!

Linda Andersson på tidningen Hembakat bjuder på det här receptet i senaste numret. Tror att det kan bli en ny favorit faktiskt :)

Frasiga kolagömmor (15-18 stycken)

150 g rumsvarmt smör
1,5 dl strösocker
1 dl havregryn
1 ägg
1,5 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl

Kolasmet:
100 g rumsvarmt smör
0,5 dl ljus sirap
1 dl strösocker
1 msk kakao

Garnering:
Flingsalt

Sätt ugnen på 180 grader. Blanda smör, socker, havregryn, ägg, bakpulver och mjöl till en deg.

Forma 15-18 bollar av degen. Lägg dem i folieformar (cirka 6 cm i diameter). Gör en fördjupning i varje och tryck upp degen på kanterna.

Grädda kakorna mitt i ugnen i 12-15 minuter.

Koka ihop ingredienserna till kolasmeten i en kastrull och låt det puttra i 8-10 minuter. Fördela smeten i kakformarna. Ställ in i kylskåpet en stund så att kolan stelnar. Strö lite flingsalt över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar