tisdag 11 februari 2014

Skum boll

Inte hemgjord

I dag fann jag till min stora glädje det nya numret av tidningen Bakat och Gott i affären. Så nu vet jag vad jag ska underhålla mig med i kväll när "Trädgårdskampen" är slut på tv:n. Att leta nya recept är nog faktiskt ett lika stort nöje som att baka dem.

Ett av recepten som finns med i tidningen är skumbollar, eller mums-mums, gräddbulle eller schwedenbombe som den också kallas. Det är ju viss skillnad på köpta och hemgjorda trots allt och egentligen är det inte så svårt att åstadkomma dem hemma. Det blir ett 70-tal av detta recept.

Skumma bollar

Botten:
35 smörgåsrån

Fyllning:
9 gelatinblad
4,5 dl strösocker
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 äggvita
1,5 dl vatten
1 dl vatten

Glasyr:
400 g mörk choklad
1-2 msk rapsolja

Gör bottnarna genom att trycka ut två rundlar ur varje smörgåsrån.

Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten i cirka fem minuter. Blanda socker, florsocker, vaniljsocker, äggvita och 1,5 dl vatten i en stor skål.

Ta upp gelatinbladen och smält dem på svag värme i en kastrull med 1 dl vatten. Se till så att de verkligen smälter.

Häll försiktigt ner gelatinet i smeten under vispning. Vispa sedan med elvisp i 30 minuter så att smeten blir pösig och fast.

Häll smeten i en spritspåse och spritsa ut på bottnarna, ända ut till kanten. Ställ i kylen eller frysen så att de stelnar.

Smält chokladen över vattenbad. Rör i olja och doppa gräddbullen i chokladen. Man kan strö över kokos om man vill. Förvara dem i kylen eller frysen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar