onsdag 26 februari 2014

Styrelseuppdrag

Ranunkel

I går tillbringade jag kvällen ihop med ett gäng andra trädgårdsnördar. Trädgårdssällskapet hade årsmöte och jag hade blivit tillfrågad om jag ville ställa upp i styrelsen för de kommande två åren. Eftersom det handlar om något som jag verkligen är intresserad av så kändes det roligt att hoppa på det uppdraget.

Det är kul att träffa likasinnade kring ett gemensamt intresse. Sedan är det ju lite olika hur "nördig" man är. En del kan ju precis alla namn på allt som växer i trädgården och lägger ner all sin tid och massor av pengar på att hitta udda plantor och jaga ogräs.

Andra, som jag själv till exempel, glömmer namn både på det ena och det andra fast man tror att man ska komma ihåg dem utan att skriva upp dem, och har inte tid att jaga precis vartenda ogrässtrå (även om man skulle vilja det) men njuter av trädgården ändå. I en sådan här förening finns det plats för alla.

En man visade 90 (!) vackra bilder från sin rhododendronträdgård och vi fick en numrerad lista över varje sort som presenterades. Han berättade om alla sina växter, som inte bara vara rhododendron, och det var bra för då kunde man kryssa för de som man tyckte var särskilt vackra och inte alltför knepiga att handskas med, så kommer man ihåg vilka det är om man ska skaffa dem.

En av de sorter som jag fastnade för var anemone nemorosa vestal, en dubbel vitsippa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar