lördag 8 februari 2014

Vit chokladmousse och mycket sömn

De här små söta vaserna köpte jag för 25 kronor styck i en inredningsbutik i Oskarshamn i veckan. Väldigt överkomligt. De fanns i olika pastellfärger

En som sover gott i dag är vår nya lilla familjemedlem, hamstern Puff (som han heter för tillfället, det kan snabbt ändra sig). Det går ju åt lite sömn när man har varit vaken hela natten. De gånger jag har vaknat till under natten har jag hört att det har varit full aktivitet i buren i sonens rum, tur att sonen sover djupt - och att jag har väldigt lätt att somna om :)

På förmiddagen blev det ett besök i djuraffären för att komplettera med lite saker. Det är helt otroligt vad det finns mycket till de små liven, både nödvändiga och mindre nödvändiga men roliga prylar.

Nu i eftermiddag har jag tre timmar egentid eftersom sonen är på kalas och sambon lär vara upptagen med OS. Har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska fylla dessa timmar med, men det finns ju en hel del att välja på.

Kanske testar jag det här receptet som i dag fanns i Barometern (för er som bor långt från spridningsområdet så är det dagstidningen som jag jobbar på). Det skulle kunna bli kvällens dessert till melodifestivalen, för det låter riktigt gott.

Vit chokladmousse med hasselnötslikör

2 gelatinblad
2 äggvitor
2 msk strösocker
2,5 dl vispgrädde
100 g vit choklad
3 msk hasselnötslikör (eller konjak)
Skalet från en lime
0,5 dl hasselnötter

Lägg gelatinet i blöt i kallt vatten i minst fem minuter. Vispa äggvita och socker poröst under tiden. Vispa grädden löst.

Hacka och smält chokladen i vattenbad. Smält gelatinbladen på svag värme med likören i en kastrull. Riv ned limeskalet.

Tillsätt den smälta chokladen under ständig omrörning. Rör i lite grädde i taget. Häll i äggsmeten och blanda försiktigt. Häll upp i glas eller små skålar. Ställ i kylen i minst tre timmar. Rosta hasselnötter i torr stekpanna. Hacka grovt och strö över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar