onsdag 12 mars 2014

Äppellåda och omplantering


I dag baxade jag hem massor av planteringsjord för att omplanteringen av de övervintrade pelargonerna äntligen skulle bli av. Det gick ju knappast att önska sig ett bättre väder än det här för att stå ute i trädgården och plantera om, i stället för att behöva jorda ner halva källaren. Det gäller att njuta innan vintern kommer tillbaka till helgen!

När jag köpte jorden på Lantmännen hittade jag också en fin äppellåda. Den kommer att bli perfekt att sätta Mårbackapelargoner i när det är dags för dem att flytta ut till sommaren.

24 pelargoner, en änglatrumpet och en Afrikas lilja blev omplanterade i dag efter att ha tillbringat hösten och vintern i källaren. Tänk så mycket pengar man sparar på det i stället för att gå och köpa nya.

4 kommentarer:

  1. Snygg låda, ibland hittar man riktigt fina grejer på Lantmännen! Jag får börja om från början, inte en pelargon överlevde (de trivdes inte på min nya "jättebra" övervintringsplats...). Jakten på den svarta pelargonen fortsätter nästa helg :) Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är faktiskt en rolig affär :) Trist med dina pelargoner. Jag tänkte ta sticklingar på mina när jag omplanterade och beskar i går men så tänkte jag att det får nog räcka med de 24 jag har så jag brydde mig aldrig om det, det var ju synd, de kunde du ha haft nytta av annars. Det vore väl sjutton om det inte skulle gå att hitta en svart pelargon! Kram Åsa

      Radera
  2. Så snygg låda! Köpte också jord häromdan, vilken skillnad det är på denna proffsjorden än den billiga varianten som det mest är torv i! Nu håller vi tummarna att vi får god blomning:) Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ett riktigt klipp för 99 kronor tycker jag! Kan tänka mig att det är stor skillnad mellan jordsorterna. Jag såg dock bara småpåsar med proffsjord så jag köpte faktiskt den andra eftersom jag skulle ha så mycket. Får testa den andra nästa gång :) Kram Åsa

      Radera