lördag 29 mars 2014

Godare än snygg


Bricka från Åry trays som jag vann i en utlottning hos bloggen Fröken i Söder förra året

I dag skulle jag vilja säga samma sak som jag gjorde om gårdagen: Vilken dag! Fast med ännu större eftertryck. För det har varit en fantastiskt bra dag. Tänk att man kan hinna med så mycket under en enda dag utan att känna att det har varit för mycket, utan tvärtom.

Man har gått omkring och fixat lite här och lite där, och ändå hunnit med hur mycket som helst. Bakat tårta, vädrat täcken och bytt sängkläder, monterat sonens studsmatta och tvättat och städat lite. Och framför allt - vi har varit ute i trädgården och njutit av det underbara vädret.

Trädgårdsmöblerna satte vi ut i dag och det blev en lång eftermiddagsfikapaus där. Visst, det blir säkert något bakslag med lite snö under april, men om möblerna tål att stå ute en regnig sommar ska de väl tåla det också.

Dessutom blev det grillat till middag och vi kunde sitta uppe på balkongen och grilla, utan ytterkläder. Helt otroligt härligt! Nu börjar man känna sig skönt trött efter den här dagen och det blir till att ta det lugnt resten av dagen. Måste komma ihåg att släcka ned huset i kväll också eftersom det är Earth hour, det är ju faktiskt lite mysigt.

Apropå tårtan som vi fikade på i dag så måste jag säga att den är godare än vad den är snygg. Hittade ett kanonbra recept på saftiga chokladbottnar hos Bakverk och fikastunder, anpassade efter en form med en diameter på 15 centimeter så att man får en liten men hög tårta. Jag använde även en fyllning därifrån, en chokladganache.

Den ljusa fyllningen hör egentligen hemma i den cheesecake jag tipsade om häromdagen, men eftersom jag fick lite över när jag gjorde den använde jag den i den här tårtan och det blev hur gott som helst. Däremot hade jag inte tillräckligt med ganache för att täcka den, därför ser den ut som den gör :)

2 kommentarer:

  1. Åh vad mycket ni har hunnit med, så härligt att vara ute i trädgården o fixa! Och fika ute är inte dumt, smakar ännu bättre då:) Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är så skönt att skrota omkring ute och fixa :) Kan tänka mig att ni hade många utesittare på kaféet under helgen! Kram Åsa

      Radera