torsdag 13 mars 2014

"Godaste kladdkakan i världen"


"Den godaste kladdkakan i världen". Det omdömet fick den här kladdkakan nyss i köket av två små kladdkakeexperter.

Ni som har varit på kaféet 3 århundraden i Berga och ätit kladdkaka förstår vad de menar, för där görs just den här kladdkakan och i förra veckan hade kaféets egen bagare Thomas vänligheten att dela med sig av receptet till mig. Och jag fick hans tillstånd att dela med mig av det i min tur.

Bergas kladdkaka

Smält 350 g smör och 200 g choklad (70 procent) i en kastrull som du ställer i en gryta med vatten på spisen.

Ta fram en bunke och blanda 5 dl socker, 3 dl vetemjöl, 2 krm salt och 2 tsk vaniljsocker (sätt på vispen så att det blandas ordentligt).

Häll i choklad- och smörsmeten och tillsätt sedan fyra ägg, ett i taget. Häll smeten i en springform och sätt in i ugnen på 150-175 grader i 30-40 minuter. Kakan ska vara lite dallrig i mitten när man tar ut den.

2 kommentarer:

  1. Låter hur gott som helst..måste jag pröva att göra :) Kram på er /Lillan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rekommenderas starkt! Jag tycker aldrig att jag får till den exakt så bra som originalet i Berga, men den är riktigt god ändå :) Kram!

      Radera