lördag 1 mars 2014

Minikladdkakor

Det här är en kladdkaka i miniformat, gjord i en muffinsform av silikon
Kladdkakor gjorda i minisockerkaksformar
I nya tidningen Allt om kalas kallar man dessa minikladdkakor för kladdkakedäck

I dag har det varit en ytterst aktiv dag och jag har hunnit med hur mycket som helst - allt från bakning till ett zumbapass och trädgårdsarbete. Sex sopsäckar med vissnade växter och löv som blivit kvar lite här och var fick jag ihop, fattar inte var allt kommer ifrån.

I köket kan man säga att det blev en dag i kladdkakans tecken. Jag testade lite nya recept som ska avsmakas framåt kvällen, men jag provade också att göra minikladdkakor, inspirerad av den nya tidningen Allt om kalas som kom ut i veckan.

Det är ett specialnummer från tidningen Hembakat och kommer bara ut i ett nummer. Den kan jag verkligen rekommendera om man vill ha lite roliga idéer, inte bara kring kalas utan man kan lika gärna använda dem för att förgylla vardagsfikat om man vill.

I alla fall så gjorde jag ett antal minikladdkakor i en minisockerkaksform och i en muffinsform i silikon. Perfekt att ta fram ur frysen om man bara ska ha en mindre bit till fikat eller som en liten efterrätt kanske.

I tidningen hade man också använt sig av minisockerkaksformar och där kallade man dem för kladdkakedäck eftersom de även påminde om traktordäck och temat för det barnkalaset var traktorkalas.

Här är receptet:

Minikladdkakor

150 g smör
3 dl strösocker
3 ägg
4 msk kakao
1,5 dl vetemjöl
1 nypa salt
2 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt resten av ingredienserna och blanda snabbt ihop till en slät smet.

Fördela smeten i en smord och bröad minisockerkaksform (jag tog kakao till formen) med plats för åtta kakor. Smeten räcker till två omgångar.

Grädda mitt i ugnen cirka 12-15 minuter. De får inte vara för kladdiga för då är det svårt att få ut dem ur formarna. Låt dem svalna i formarna.

2 kommentarer:

  1. Söta minikladdkakor! :) Bara för det, blev jag sugen på att baka kladdkaka. Ska göra det i veckan. Var får man tag i mini sockerkasform i silikon? Funkar det med vanliga muffins silikon?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är de söta :) Mina formar hittade jag på Ica (eventuellt på Maxi) men det är ju några månader sedan så jag vet inte om de har kvar dem i sortimentet. Annars går det lika bra med vanliga muffinsformar av silikon, jag brukar oftast använda sådana när jag gör de här minikladdkakorna!

      Radera