lördag 22 mars 2014

Muffins med ost och skinka


Tidigare i veckan bakade jag lite olika muffins, men inte bara söta sådana, utan också en lite "matigare" variant som passar mer som mellanmål eller kanske till söndagsfrukosten. Receptet är hämtat från Jennys matblogg som finns hos Pernillas värld (Pernilla Wahlgren).

Ost- och skinkmuffins

100 g strimlad skinka
2,5-3 dl vetemjöl (vill man kan man byta ut hälften mot rågmjöl)
2 tsk bakpulver
50 g smör
3 dl riven ost
2 dl gräddfil

Värm ugnen till 225 grader. Blanda mjöl och bakpulver och tillsätt tärnat smör, blanda till en grynig massa. Rör ner gräddfilen samtidigt som degen arbetas. Tillsätt sedan skinkan och osten. Fördela i muffinsformar och grädda i cirka 10-14 minuter.

4 kommentarer:

  1. Fösta besöket hos dig och jag kom hit tack vare länken hos Maleviks rosenträdgård.
    Så mycket spännande du pysslar med! Jag har tittat runt lite och tar till mig tipset med att göra muffinsformar själv.

    Önskar dig en fortsatt trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du hittade hit och tack för din kommentar! Jag önskar dig en fortsatt härlig helg också! Kram Åsa

      Radera
  2. Å så gott det såg ut! Var gärna med i min giveaway i bloggen där man kan få hem en låda skotskt godis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, kul tävling! Kram Åsa

      Radera