fredag 7 mars 2014

Polkagrisbrownietårta

Fotograferat ur Expressens bilaga Mitt kök

Fredagseftermiddag och en härlig helg väntar med en hel del aktiviteter på programmet, men mer om dem berättar jag på söndag. Bakning lär jag inte hinna med, men för er som är sugna på något gott till helgfikat så kommer det här receptet på polkagrisbrownietårta. Jag har inte hunnit testa den själv men jag kan inte tänka annat än att den blir utsökt god! Receptet är hämtat från tidningen Mitt kök.

Polkagrisbrownietårta

150 g smör
150 g mörk choklad
4 ägg
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 g mintchoklad
100 g polkagrisar

Glasyr:
50 g smör
50 g mintchoklad
2 dl florsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Bryt den mörka chokladen i mindre bitar och rör ner den i smöret. Ta bort kastrullen från värmen när chokladen är så gott som smält.

Vispa ihop ägg och socker. Blanda de torra ingredienserna för sig och rör ner i äggsmeten. Häll i choklad- och smörsmeten. Rör om försiktigt men noga.

Hacka mintchokladen och hälften av polkagrisarna. Rör ner i smeten. Häll i smörad springform. Grädda i ugnen i cirka 35 minuter.

Smält smöret till glasyren. Bryt chokladen i bitar och smält i smöret. Rör ut med florsocker. Bred ut glasyren över kakan och toppa med polkagrisar, antingen hela eller hackade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar