lördag 15 mars 2014

Sticklingar


Jag hade tänkt ta sticklingar när jag omplanterade mina övervintrade pelargoner i veckan, för det är ju ett smart sätt att få fler alldeles gratis. Men när jag räknade pelargonerna och insåg att jag hade 24 stycken så bestämde jag mig för att strunta i det, man ska ju få plats med dem också. Halva kontoret är fullt av krukor just nu, så det blir skönt när det går att flytta ut dem till sommaren.

Att ta sticklingar är inte speciellt svårt. Ta en avklippt stjälk och skär av sticklingen precis under ett bladpar så att den blir ungefär 5-8 centimeter. Sedan tar man bort de nedersta bladen och lämnar bara 2-3 blad i toppen av sticklingen. Fyll en kruka med såjord och stick ner den. Det går bra att sätta upp till tre sticklingar i samma kruka om det finns plats.

Man ska vattna försiktigt och det allra bästa är om man kan låta sticklingarna dra upp vattnet underifrån, häll i så fall bort överskottsvattnet efter en stund.

Ett annat tips är att placera en plastpåse över sticklingarna. På så sätt håller det sig fuktigt. Men glöm inte att göra några hål i påsen så att det inte bildas kondens.

Plantera om sticklingen i vanlig jord ungefär två veckor efter att den har börjat växa. Om man toppar sticklingen så förgrenar sig plantan och man får en knubbigare planta.

Vill man ha stora pelargoner ska man välja stora krukor som rymmer mycket jord, vill man ha mindre så väljer man alltså en mindre kruka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar