torsdag 24 april 2014

17 kilo godis

Härligt pastellfärgat påskgodis i glasburk på köksbänken

Vi svenskar är tydligen väldigt förtjusta i godis. Enligt uppgift äter vi nämligen 17 kilo godis per person varje år. Det är mest i världen och dubbelt så mycket som genomsnittet i EU.

Själv har jag minskat mitt godisätande rejält det senaste året. Godissuget försvann plötsligt och nu dyker det bara upp lite då och då, och då handlar det mest om en lakritschokladkaka som är min favorit.

Annars brukar jag bara tänka på orden "färgämne" och "tillsatser", det brukar räcka för att suget ska försvinna :)

4 kommentarer:

  1. Här har godissuget också minskat drastiskt..har ju kört 5:2 för att bli av med lite överflöd som kom smygandes sakta men säkert i o m att jag slutade röka..köper hellre en ask minitomater och smaskar på vid TV:n :)
    //Ewa A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så gott med minitomater som "tv-godis"! Själv brukar jag ta till en burk kokosflakes, det är inte dumt alls :) Det är så skönt att slippa det där värsta godissuget! Kram Åsa

      Radera
  2. Det var ett bra tips Åsa... Färgämne, tillsatser:) Att det ska vara så svårt att låta bli! Tar till mig tipset om körsbärstomaterna, men Kokosflakes vad är det, och var köper man dom? Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland är det otroligt svårt att stå emot sötsuget men jag tycker att man måste få unna sig att "trilla dit" då ;) Kokosflakes säljs i små gula plastburkar, på Algots står de vid flingorna har jag för mig. Kram Åsa

      Radera