lördag 5 april 2014

Cookiecake till eftermiddagsfikat




Efter lite jobb, inköp av akvariefiskar och middagslagande håller lördagslugnet på att lägra sig här hemma. Parallellt med installeringen av fiskarna i deras nya hem hann jag baka en kaka till helgfikat.

För flera år sedan hade jag ett riktigt favoritrecept på en kaka som man gräddade i gjutjärnspanna i ugnen och jag gjorde det många gånger, sedan föll det helt plötsligt i glömska. I går hittade jag ett som var ungefär likadant, med bara några få skillnader.

Det farliga med den här kakan, förutom kalorierna då, är att degen är så vansinnigt god så det gäller att inte äta för mycket om det ska bli någon kaka! Receptet hittade jag på tidningen Hembakats bakskola på nätet.

Amerikansk cookiecake

175 g smör
1,5 dl strösocker
1,5 dl farinsocker
1 ägg
1,5 tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1 dl havregryn
3 3/4 dl vetemjöl
150 g mörk eller ljus choklad

Garnering:
1-2 msk hackade hasselnötter

Till formen:
Smör
Kokos eller ströbröd

Sätt ugnen på 175 grader. Hacka chokladen och nötterna grovt. Rör smör, socker och farinsocker pösigt i en bunke. Blanda sedan ner ägget.

Blanda bikarbonat, vaniljsocker, salt, havregryn och vetemjöl och blanda med smörsmeten till en deg. Rör ner chokladen.

Tryck ut degen i en smord och bröad stekpanna, 22-24 centimeter i diameter (har man ingen stekpanna där handtaget tål att vara i ugnen så kan man ta en springform istället). Strö över nötterna.

Grädda längst ner i ugnen i 35-40 minuter. Låt kakan svalna. Ät den som den är eller servera med vispad grädde eller vaniljglass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar