söndag 13 april 2014

En heldag

Den här bilden blev bra mycket snedare än vad jag hade tänkt men den får duga ändå. Jag stod i en lite konstig vinkel under ett träd och försökte undvika att ramla i bäcken
Här i sjökanten ligger en riktig pärla
Rester av en gammal stenmur mitt ute i skogen. Det vore kul att veta mer om vilka som levat där en gång och hur det såg ut när det förmodligen låg ett litet torp där
På vissa ställen var det svårare att ta sig fram än på andra

Det blev verkligen en heldag i skogen i går och det var en riktig toppendag! Jag åkte hemifrån kvart över sex på morgonen för att hämta min pappa som också skulle med, och kom hem vid halv tio på kvällen, trött och nöjd.

Massor av motion blev det under älgspillningsinventeringen som jag och min faster genomförde, vi gick i högst varierande terräng i fem timmar och det kändes i musklerna.

Jag fick en del frågor från er läsare i går om varför man inventerar älgspillning och det är helt enkelt ett sätt att få en bild av hur mycket älg det finns i olika områden. Det är länsstyrelsen som skogsägarna rapporterar in detta till varje år och som sammanställer uppgifterna.

Vi hittade massor av högar med spillning och andra färska spår efter skogens konung, men vi stötte aldrig på honom själv, vilket förmodligen berodde på att vi gick och pratade oavbrutet.

Numera kan jag också namnen på en rad olika mossor och vet vilken information man kan få om ett träds historia genom att titta på årsringarna. Ju mer man lär sig, desto mer fascinerande blir skogen och allt liv som finns där.

Innan hemfärden blev det en riktigt god middag och pratstund hos farmor.

I dag väntar ännu en rad aktiviteter och det lär dröja till framåt kvällen innan jag hamnar här vid datorn igen. Ha en riktigt fin söndag allihop!

2 kommentarer:

  1. Så fint och fridfullt! Kram Stina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en plats fylld av lugn och ro :) Kram Åsa

      Radera