lördag 12 april 2014

Inte bara guld och gröna skogar

Någonstans i skogarna runt den här sjön ska jag inventera älgspillning i dag. Bilden tog jag i somras

Att vara skogsägare innebär inte bara att man har en vacker skog att gå omkring och njuta i, det kräver en hel del arbete och ansvar. Som tur är så är vi flera delägare och det går att anlita duktiga yrkesmänniskor för det mesta av det arbete som måste göras för att skogen ska skötas enligt konstens alla regler.

Men så finns det en och annan uppgift som till och med jag kan göra. En sådan uppgift ska jag ägna lördagen åt. Nämligen att inventera älgspillning. Skratta ni. Själv ser jag fram emot en skogsdag med mycket frisk luft, fika och trevligt sällskap! Motion blir det också, förmodligen kommer vi att gå runt en mil i dag.

Hoppas att mitt sällskap har bra koll på karta och gps, annars har min kollega redan lovat att kontakta Missing people...

Detta äventyr lär ta hela dagen så det här får bli dagens enda inlägg. Vi ses i morgon igen!

4 kommentarer:

  1. Åh då förstår jag var ni tillbringar lördagen.... I Kalvsåsskogen:) Inventera älgspillning??? Ja du får förklara sen:) Ha en härlig dag o hoppas ni får vackert väder! Hälsa alla så gott! Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis Eva! Det var en underbar dag och det gick förvånansvärt bra att genomföra inventeringen så vi var nöjda :) Kram Åsa

      Radera
  2. Varför ska du inventera älgspillning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skogsägare inventerar älgspillning och rapporterar in resultatet till länsstyrelsen. Det är ett sätt att få grepp om hur många älgar det finns och inom vilka områden de rör sig.

      Radera