söndag 20 april 2014

Inte bara påskdagen


Det är inte bara påskdagen i dag, utan även polkagrisens dag. Ett minne med anknytning till polkagrisar är när vår klass åkte på skolresa till Gränna på mellanstadiet. Vi besökte karamelltillverkningen där och ett barn skulle få vara med och testa att tillverka polkagrisar. Jag ville så gärna men eftersom jag stod nästan allra längst bak i lokalen insåg jag att det inte fanns en chans att det skulle bli just jag. Men då la fröken en hand på min axel och sa: "Ja Åsa, det ser ut som att det blir du". Och så blev det.

Här är ett recept på glassbakelser med polkagrissmak, hämtat från Norrmejerier.

Vispa 6 deciliter vaniljvisp. Stöt 1 dl polkagriskarameller grovt i en mortel. Blanda med vaniljvispen och häll i små vattensköljda bakformar eller koppar. Frys i tre timmar. Doppa snabbt i hett vatten och stjälp upp dem på små fat. Dekorera med lite karameller och polkagrisströssel.

2 kommentarer:

  1. Det var en klok lærer ;-)
    Fortsatt god påske!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var det verkligen :) Tack detsamma! Kram Åsa

      Radera