fredag 23 maj 2014

Chokladig kaka med Center


Nej, jag ska inte klaga på värmen nu när den väl har kommit, även om det är något för varmt för min smak. Ett hett tips är att det kommer att bli grillning uppe på balkongen i kväll. Just nu är det för varmt för att sitta där känns det som, jag var bara ute och vattnade alla växterna och ställde dem i skuggan på balkongen, och det var nära att jag smälte bort.

I går bakade jag den här kladdiga kakan och tur var väl det eftersom det kom lite oväntat fikabesök i eftermiddags.

Chokladig kaka med Centergodis

150 g smält smör
3 ägg
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
2 dl vetemjöl
1-2 nypor flingsalt
2 rullar med Center eller Plopp

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret, låt det svalna lite. Rör ihop ägg och socker. Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i smeten. Tillsätt smöret och rör till en slät smet.

Häll smeten i en smörad och bröad (jag använde kakao) form med avtagbara kanter, cirka 24 centimeter i diameter. Tryck ner hälften av Centerbitarna. Sätt in i ugnen i cirka 20-25 minuter. Den ska vara lite lös i mitten när man tar ut den.

Ta ut den från ugnen och fördela resten av chokladbitarna. Ställ in ytterligare någon minut i ugnen. Ta ut kakan och bred ut den smälta chokladen. Låt den stå svalt i tre-fyra timmar eller över natten.

2 kommentarer:

  1. Ser innbydnde ut en flott kake
    Nydelige bilder

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är svår att motstå :) Kram Åsa

      Radera