söndag 11 maj 2014

Gårdagen

En rofylld vy. Dock är det en del rök med i bilden eftersom vi höll på att elda stora rishögar vid sjökanten :)
Bild tagen inifrån den ena stugan
Sonen tillbringade ett par timmar med att fiska. Den här gången fick han ingen fisk. På morfars spö nappade en gädda men den fick återvända till friheten

I går somnade jag gott i tv-soffan mitt under pågående Eurovisionsschlagerfinal. En hel dag ute i naturen både ger och tar energi!

Sambon jobbade så han kunde inte följa med, men sonen och jag hade en fantastisk dag med nära och kära när vi storstädade de båda stugorna, krattade fint på tomten och eldade ris. Det hanns även med en del fiske, både från bryggan och båten. Och så fikade vi och grillade korv förstås.

När jag stod där med kastspöet på bryggan slog det mig hur totalt den här platsen uppfyller en när man är där, man släpper liksom allt annat ur tankarna och bara är där.

Det är en stor gåva att ha fått förtroendet att ta över och förvalta denna pärla mitt i de småländska skogarna där min farfar skapade sitt livsverk. Det är så roligt att vi är flera om detta och att alla är så engagerade och måna om att ta till vara på detta. Till och med de allra minsta. Sonen och hans båda kusiner följde med sin morfar ut i skogen för att hjälpa till att rensa ett dike så att vattnet skulle rinna på lite bättre, och det var ett uppdrag som kändes stort för en sjuåring!

Så det var en behaglig trötthet som slog till där mitt i schlagerfinalen, både för sonen och mig. Jag vaknade lagom till slutet på röstningen och kunde glädjas åt att det gick bra för Sanna Nielsen, sedan var det inga problem att somna igen :)

I dag ser det ut att bli en lugn söndag. Sambon är och tävlar och jag håller på att avverka tvättberget i tvättstugan och så ska jag skriva protokollet från trädgårdssällskapets styrelsemöte i torsdags. Och så funderar jag på att göra en mjölkchokladpannacotta till kvällens final i Mästarnas mästare.

8 kommentarer:

  1. Det är verkligen avkopplande miljö, finns inte mer att göra än lite småpyssel, så vackert med sjön, så mysigt dag med M & L, och vi andra!
    Kram M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant! En riktigt härlig dag var det :) Kram Åsa

      Radera
  2. Härliga bilder :) Visst behöver man sånt som gör att man släpper allt annat :) Det är lyx :)Kram på er../Lillan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lillan! Ja, det är verkligen riktig lyx :) Kram Åsa

      Radera
  3. Ja det var en härlig dag, och fler blir det! Vi somnade också gott till schlagerfestivalen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, kan tänka mig det :) Kram Åsa

      Radera
  4. Underbara bilder Åsa! Måste vara total avkoppling att komma dit, även om ni har en del att fixa med så måste det ju var så mysigt!! Och utsikten gör det inte sämre:)
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva! Ja, total avkoppling är det verkligen. Och vi är ju några stycken som kan hjälpas åt med det som ska göras så det blir inte så betungande :) Kram Åsa

      Radera