lördag 24 maj 2014

Kakor med chokladtopping


Hos Jennys matblogg hittar jag ofta massor av inspiration när jag vill hitta på något nytt i köket. Där hittade jag till exempel det här receptet som jag provade i veckan.

Kakor med cornflakes och chokladtopping

225 g smör
1,5 dl socker
3/4 dl kokosflingor
ca 3 dl krossade cornflakes
1 msk kakao
1,5 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
200 g mjölkchoklad

Sätt ugnen på 180 grader. Smält smöret. Blanda socker, kokos, cornflakes, kakao, mjöl och bakpulver. rör om ordentligt. Smeten ska vara lite kletig och inte för fast. Häll i en form, 20 gånger 30 centimeter, med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i cirka 17-20 minuter.

Smält chokladen över ett vattenbad. Bred ut chokladen över kakan. Ställ svalt. Skär upp i bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar