söndag 4 maj 2014

Mjölkchokladkladdkaka med kaffesmak



I dag på förmiddagen blev det äntligen lite tid till bakning, och då testade jag ett nytt recept som jag blev riktigt nöjd med.

Jag hittade det i senaste numret av Bakat och gott där det fanns massor av recept som jag tänker testa den närmaste tiden för att förnya repertoaren lite. Det blir ju lätt så att man ofta bakar sina favoriter, men det är roligt att hitta nya sådana.

Mjölkchokladkladdkaka med kaffesmak

200 g smör
200 g mjölkchoklad
2 dl rörsocker
0,5 dl starkt kaffe
1 tsk frystorkat espressopulver
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
3 ägg
3 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret i en stor kastrull. Hacka chokladen. Ta kastrullen från värmen och rör ner chokladen i smöret tills den har smält.

Blanda i socker, kaffe, espressopulver, vaniljsocker och salt. Blanda i äggen, ett i taget. Sikta ner mjölet och blanda till en jämn smet.

Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, cirka 24 centimeter i diameter. Grädda mitt i ugnen, cirka 25 minuter.

Låt kakan kallna. Pudra över kakao eller florsocker vid servering. Servera gärna med en klick vispad grädde och färska bär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar