söndag 25 maj 2014

Mors dag


I dag säger jag grattis till min älskade mamma på Mors dag - jag önskar dig den finaste av dagar och tack för att du är den fantastiska mamma som du är!

Mors dag har firats i Sverige sedan 1919, och häromdagen läste jag instruktionerna för hur den här dagen ska firas. Det gavs nämligen ut ett häfte vid den tiden om detta. Så här skulle det tydligen gå till:

* Svenska flaggan hissas på hemmets flaggstång (blir svårt här hemma då vi inte har någon flaggstång)
* Mor hälsas om morgonen med sång av barnen
* Hon bjudes före uppstigandet på gott kaffe och bröd, berett av barnen. Hon hedras med blommor och en liten gåva
* Hon beredes, så långt det är möjligt, vila och frihet från allt hushållsarbete den dagen. Barnen bädda, sopa, laga mat och diska (låter mycket bra)
* Vid eftermiddagskaffet eller på aftonen hålles en liten högtidlighet, där far i huset medverkar
* Frånvarande barn hälsa mor med brev eller telegram eller vykort, som särskilt gjorts och tillhandahållas för mors dag

Ett grattis också till min ena kollega som fyller år i dag!

4 kommentarer:

  1. Tack snälla,goa Åsa, för dessa fina ord som verkligen värmer!
    Och tack för fina presenter!
    Nu har vi varit och hälsat på Uno, dom var i en hage ute idag, så söta och goa!
    Kram Mamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du blev glad :) Så härligt med valpmys igen, Felix kan knappt bärga sig tills ni får hem Uno!
      Kram!

      Radera
  2. Hoppas du hade en fin Mors dag Åsa! Men så gulligt, ska valpen heta Uno?:) Som farmor föreslog att Jonas skulle heta... Hade nog inte varit så populärt Haha!! Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Eva, den var fin :) Hoppas du också hade en fin dag! Ja, valparna ska heta något på U och det är ju inte helt lätt att hitta ett hundnamn på den bokstaven, men Uno blir fint. Haha, kan tänka mig att Jonas föredrog det namn han fick :))) Kram Åsa

      Radera