lördag 14 juni 2014

En annan variant


Nu när det finns gott om jordgubbar är det roligt att använda dem till så mycket som möjligt. Bland annat ska jag se till att göra mer jordgubbssylt, för den jag gjorde förra året på vår egna jordgubbar är den godaste sylt jag någonsin har ätit (ursäkta om det lät som skryt).

Det blev en annan variant än vad jag först hade tänkt baka i går när jag gjorde jordgubbspaj. Förutom att det blir ett gott resultat så är det här en väldigt enkel paj att göra:

Smulpaj med jordgubbar och vit choklad

500 g jordgubbar (om man vill kan man ta hallon och blåbär istället)
0,5 dl strösocker
1 msk potatismjöl
50 g vit choklad

Smuldeg:
3,5 dl vetemjöl
125 g smör
1 dl strösocker
1 msk ljus sirap

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda jordgubbarna, socker och potatismjöl. Lägg i en pajform. Strö över den hackade chokladen.

Smuldeg: Blanda mjöl, smör, socker och sirap. Fördela över jordgubbarna. Grädda i cirka 20 minuter. Servera med glass, vaniljsås eller grädde.

2 kommentarer:

  1. Säger bara en sak....MUMS! Detta måste testas!
    Ha en fin kväll,
    Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör du rätt i Titti! Den blev en riktig favorit här hemma. Ha en fortsatt fin helg du också! Kram Åsa

      Radera