torsdag 10 juli 2014

Kanelbullesockerkaka


Här hemma fortsätter projekt omgörning av tv-rummet på övervåningen, fast det stannade av lite i går. Har insett att det nog är nya tapeter som gäller nu, för jag blir inte nöjd med färgen jag har målat med. Så det blir till att leta reda på något fint som kan passa. Till dess får vi stå ut med att ha tre olika färger på några av väggarna i rummet...

Häromkvällen gjorde jag en kanelbullesockerkaka som jag ska bjuda grannarna på ikväll när de kommer. Den blev väldigt saftig och fin. Receptet hittade jag i senaste numret av Hembakat.

Nu väntar jobb och marknadsbesök eftersom det är sommarmarknad i köpingen i dag.

Kanelbullesockerkaka

100 g rumsvarmt smör
2 dl socker
2 ägg
2 dl filmjölk
1 msk vaniljsocker
1,5 tsk bikarbonat
3 dl vetemjöl

Fyllning:
1 msk mald kanel
3/4 dl socker

Sätt ugnen på 180 grader. Rör smör och socker pösigt med elvisp. Tillsätt äggen, ett i taget. Rör ner filmjölk, vaniljsocker, bikarbonat och mjöl och blanda till en slät smet.

Häll en tredjedel av smeten i en smord och bröad sockerkaksform, cirka 1,5 liter. Blanda kanel och socker. Strö över 1/3 av blandningen i formen. Häll över hälften av smeten som är kvar i bunken. Pudra på hälften av kanel- och sockerblandningen. Häll över den sista smeten och pudra sedan med den sista kanelblandningen.

Grädda längst ner i ugnen i 40-45 minuter. Låt den svalna i formen innan du stjälper upp den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar