fredag 25 juli 2014

Kolacheesecake med bär


I dag ska jag inleda den femte semesterdagen med ansiktszonterapi hos min massör, det ska bli riktigt avkopplande! Därefter ska jag hämta en blomma som några tidningsläsare tydligen har lämnat in till mig på redaktionen under veckan.

Sedan ska jag bli färdig med tapetseringen, det är så väldans lite kvar nu och det vore så skönt att få ställa undan alla verktyg och allt skräp som har blivit under tiden som jag har hållit på med det där. En annan grej som står på dagens schema är att koka jordgubbssylt så att vi klarar oss över vintern :) Bad ska det bli också förstås, det går det åt i värmen.

I går hade jag min syster och hennes grabbar på fikabesök och vi satt i skuggan i trädgården och hade det bra. Jag bjöd bland annat på kolacheesecake med jordgubbar, den var inte dum alls. Här har ni receptet:

Kolacheesecake med bär

Botten:
200 g digestivekex
75 g smör

Fyllning:
350 g philadelphiaost
1 dl råsocker
3 ägg
1 ½ dl karamelliserad mjölk (man kan koka en burk kondenserad mjölk i en gryta med vatten i 2,5 timmar om man inte hittar färdig dulce de leche)
½ tsk vaniljsocker

Bär att toppa med

Sätt ugnen på 170 grader. Mixa digestivekex och smält smör till en jämn massa, tryck ut den i botten på en form med löstagbar kant. Ställ kallt.

Vispa ihop philadelphiaosten och råsocker. Tillsätt äggen, ett i taget. Blanda i den karamelliserade mjölken och vaniljsockret. Häll smeten i formen och grädda i cirka 40 minuter, tills den stannat i mitten. Låt den svalna. Toppa med bär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar