söndag 6 juli 2014

På vift igen

Lekande björn



Cool björnmamma som sitter där i lugn och ro medan ungarna brottas uppe i tallen

Så härligt det var att vakna i sin egen säng i dag! I går kväll kom vi hem efter att ha tillbringat flera dagar i Norrköping. Sambon har tävlat i pistol-SM och jag och sonen har fikat, shoppat och sett oss omkring under tiden som han har varit på skjutbanan. Men större delen av tiden har vi semestrat ihop och det har varit fina och roliga dagar och vi har hunnit med mycket.

Bland annat ägnades nästan hela fredagen åt Kolmården. Där kan jag verkligen rekommendera delfinshowen (jag är ganska lättrörd i vissa sammanhang, och det här var ett sådant, men det var fler än jag i publiken som fällde en tår när dessa fantastiska djur visade upp sig).

För ganska många år sedan var sambon och jag inne i Kolmårdens varghägn vilket var en mäktig upplevelse, men numera får man ju hålla sig utanför. Det är ändå mäktigt att följa en hel vargflock, även om det är stängsel emellan.

Störst underhållning stod kungens badande elefanter för och familjen björn vars ungar brottades högt uppe i en tall uppe på ett berg.

Vi hittade flera fina fikaställen, bland annat Thorstorps gård utanför Söderköping där det finns både butik och kafé på gården med kanonfin utsikt över ängarna.

På vägen från Kolmården hittade vi ett mysigt trädgårdskafé och en inredningsbutik, Vågskvalpets inredning. Från trädgården hade vi underbar utsikt över Bråviken. Och så har vi förstås Söderköping, med sin vackra miljö intill Göta kanal, där vi också spenderade en del tid.

2 kommentarer:

  1. Jag har aldrig varit i Kolmården. Det vore roligt att åka dit med barnen. Men det blir inte den här sommaren. Den är fullknökad av aktivitet som det är redan. Det känns som om jag kommer att behöva semester när det här sommarlovet är över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är roligt att se alla djuren för barnen! Är lite tveksam till det här med djurparker men Kolmården känns ändå rätt okej.
      Det blir lätt fulltecknat under ledigheten när man ska hinna med en massa aktiviteter och roliga saker. Känner igen det där med känslan av att man ibland skulle behöva semester efter semestern ;)

      Radera