onsdag 2 juli 2014

Sommarutmaning


Fröken i Söder utmanade mig att göra en sommarlista här på bloggen och här kommer den:

1. Hur ser mina planer ut för sommaren? Först ska jag jobba några veckor till, sedan blir det fyra veckors semester. Det blir tre-fyra dagar i Norrköping med bland annat besök på Kolmården och så ska vi till Köpenhamn och gå på Tivoli, shoppa och äta gott. Annars blir det mest till att vara hemma och ta det lugnt, hålla ogräset i trädgården under kontroll och göra det som faller oss in.

2. Vad gjorde jag på midsommar? Tillbringade den med familjen i sommarstugan, avkopplande och skönt och med god mat.

3. Min bästa sommarfrukost? Hotellfrukost under semesterresorna, eller frukost med fågelkvitter till på altanen vid sommarstugan.

4. Bästa sommarlåten? Det finns hur många som helst: Allt från Bryan Adams Summer of 69 till Idas sommarvisa och Ted Gärdestads Sol, vind och vatten.

5. Vad passar bäst på grillen? Kycklingfiléer eller halloumi är inte dumt, men annars går det bra med det mesta som är gott!

6. Vad dricker jag helst i sommar? Vatten, vatten, vatten. Ibland lättöl och något enstaka glas vin någon sällsynt gång. Vatten är annars den stora favoriten, hur tråkigt det än kanske låter.

7. Vad ska jag läsa i sommar? Avverkar just nu två-fyra böcker i veckan. Älskar att läsa böcker. Senaste veckan har jag just läst färdigt min kollega Jan Stenqvists nya bok Under ytan, I stundens hetta som är en av Viveca Stens böcker i serien Morden i Sandhamn, Fredrik Backmans Saker min son behöver veta om världen och Magdalena Graafs Mitt perfekta liv. Just nu läser jag Min mormor hälsar och säger förlåt, också den av Fredrik Backman.

8. Favoritplagg under sommaren? Det viktigaste är att de är sköna och bekväma att ha på sig, sedan kan det vara allt från jeans till klänning.

9. Bästa parken? Det finns många fina parker men den som jag först kom att tänka på är Ronneby brunnspark.

10. Bästa badstället? Ett badställe som är totalt befriat från slemmigt sjögräs och alger, och med turkos botten. Med andra ord mina föräldrars pool. Annars är favoritstället Fårös stränder på Gotland men det är ju lite långt att åka varje gång man ska bada. Fast Böda sands stränder håller ju precis samma klass och dit är det ändå lite närmare. Men jag är ju egentligen en riktig badkruka så det brukar inte bli så fasligt mycket badande om somrarna.

Och så var det väl egentligen meningen att jag skulle utmana några andra bloggare att också göra den här listan, men jag låter helt enkelt bli att välja någon specifik utan den som känner sig manad - varsågod att anta utmaningen :)

2 kommentarer:

  1. Kul att läsa lite mer om dig och din sommar! Kram Stina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för utmaningen Stina! Ha det fint :) Kram Åsa

      Radera