onsdag 27 augusti 2014

Äppelpaj med dulce de leche


Vi har fått en ny favorit här hemma när det gäller äppelpajer. För ett tag sedan såg jag ett smaskigt recept på nätet på äppelpaj med dulce de leche. Men när jag skulle baka det hittade jag det inte. I stället hittade jag det här, som Christina Gyllner ligger bakom. Det var hon som vann en säsong av Hela Sverige bakar, och här hittar ni hennes hemsida..

Sambon som först var skeptisk mot den nya äppelpajen var den som åt mest. Med andra ord, den här kommer vi definitivt att göra fler gånger.

Äppelpaj med dulce de leche

Smuldeg:
1,5 dl kokosflingor
1,5 dl havregryn
1,5 dl vetemjöl
1 dl strösocker
100 g kallt smör

Fyllning:
800 g äpplen
1,25 dl dulce de leche (karamelliserad mjölk)

Sätt ugnen på 175 grader. Skala och skiva äpplena, stek dem i lite smör. Tillsätt dulce de leche så att alla äpplen blir täckta. Häll i en ugnssäker form.

Blanda ingredienserna till smuldegen och nyp ihop med det kalla smöret. Toppa äpplena med smulorna och grädda i cirka 20 minuter tills pajen fått lite färg. Servera med vaniljsås.

4 kommentarer:

  1. Är det 1 burk karamelliserad mjölk eller ca 1/2?
    Låter väldigt gott! Kram Stina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tog en hel burk eftersom jag älskar dulce de leche :) Men man kan ta lite som man tycker själv. Kram Åsa

      Radera
  2. Ok! Jag tänkte göra den till jobbfikat nästa fredag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den borde göra succé på jobbfikat! Kram Åsa

      Radera