måndag 11 augusti 2014

Danmark

På Tivoli

Vi hittade Nemo på akvariet på Tivoli :)
Nyhavn. Fullt av folk, vackra hus och många restauranger
På zoo (kanske en överflödig kommentar...)

Ett kafé längs kustvägen mellan Köpenhamn och Helsingör, tror att det hette Rosenhuset

Det är roligt att åka på storstadsbesök emellanåt men oj så skönt det är att komma hem igen! Vi hade härliga dagar i Köpenhamn och hann med både Tivoli, zoo, Nyhavn, shopping och det gamla anrika nöjesfältet Bakken som var rätt speciellt.

Överallt var det massor med folk så när vi under hemfärden valde att åka kustvägen upp till Helsingör i stället för att ta vägen över bron igen, var det otroligt avkopplande att besöka alla små kustbyar.

Jag kan verkligen rekommendera Strandvejen - vilka samhällen och vilka lyxvillor det ligger längs kusten! Det finns hur mycket som helst att titta på. Vi hittade också ett kafé längs vägen med utsikt över Öresund.

Köpenhamns zoo beskrevs i broschyrerna som Nordens mest förnäma zoo men det skulle jag inte vilja påstå. Djuren hade enligt min mening alldeles för lite utrymme att vara på och det är trist att se.

Även om vi gick i en hel del affärer under de här dagarna så blev det bara ett enda inköp för mig, ett paket servetter.

Större delen av tiden hade vi tur med de restauranger vi hamnade på, men det var en som var uselt dålig. Den låg i shoppingcentret Fields. Jag brukar inte gnälla på maten men alla de rätter som vi beställde in var totalt smaklösa och saknade konsistens. Hur svårt är det att få till en lasagne och lite köttfärssås och spagetti när man är yrkeskock? Om någon hade kommit fram till mig och sagt att jag just hade ätit upp en burk kattmat hade jag inte blivit förvånad. När servitören kom och frågade hur maten smakade kunde jag inte låta bli att säga att den smakade lite för lite, och då uttryckte jag mig väldigt snällt tyckte jag. Men han blev så sur så han tilltalade mig inte mer, sträckte bara fram betalterminalen och tog betalt utan ett ord.

Men annars har vi varit nöjda med det mesta. Men som sagt, borta bra hemma bäst! Nu ska jag ta mig an sista semesterveckan och den ska vi inleda med att vara valpvakt över dagen!

2 kommentarer:

  1. Härliga semesterbilder :) Så tråkigt när man blir besviken på maten..o varför frågar dom om maten var bra..när dom ändå inte kan ta kritik på ett bra sätt? :( Ibland undrar man hur dom tänker ;) Som i våras när vi var ute o åt i Borgholm..upptäcker att Lilleman fått en stor fluga i sin mat..påpekar detta..o vad tänker servitören göra? Jo,han tänker plocka bort den med fingararna vid bordet :( Om jag blev galen? Lite smått..hygien o sunt förnuft fanns liksom inte där..o vi kommer aldrig att äta där mer..önskar er en härlig vecka..Kram :) /Lillan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lillan! Ja, när man betalar en hel del pengar för att äta så tycker man ju faktiskt att den åtminstone ska smaka något och inte mest påminna om kattmat. Förstår att du blev galen på servitören vid ert restaurangbesök! En gång klagade vi på att vår mat smakade klorin för den gjorde verkligen det, och det slutade med att servitören tog ut maten i köket, smakade på den och kom tillbaka och sa att det inte var något fel på den. Båda hade alltså inbillat sig att det inte gick att äta maten... Ha det bra ni också! Kram Åsa

      Radera