fredag 8 augusti 2014

Jordgubbscheesecake på kladdkakebotten

Dessa vackra blommor fick jag också när jag ordnade fika i måndags :)
Just nu hittar jag fler recept än vad jag hinner baka, men jag lägger en del på hög och inväntar regniga höstdagar när det finns lite mer tid över. Det här receptet är hämtat ur tidningen Hembakat.

Jordgubbscheesecake med kladdkakebotten

Botten:
125 g smör
3,5 dl socker
1 3/4 dl vetemjöl
3 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg

Fyllning:
200 g philadelphiaost
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
3 äggulor
8 dl vispgrädde
100 g hackad vit choklad
3 dl mosade jordgubbar

Sätt ugnen på 180 grader.

Botten: Smält smöret. Tillsätt resten av ingredienserna och rör ihop till en smet. Häll den i en smord och bröad form med löstagbar kant, cirka 24 centimeter i diameter. Grädda i mitten av ugnen i 17-20 minuter. Låt den kallna men ta inte ur den ur formen.

Fyllning: Blanda färskost, socker och vaniljsocker till en smet. Vispa ner äggulorna, en i taget. Vispa grädden och vänd ner den tillsammans med den vita chokladen och jordgubbarna. Häll smeten över kladdkaksbottnen. Täck över formen med plastfolie och frys den i ett par timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar