onsdag 13 augusti 2014

Kanel- och sockerstekta äpplen

Hortensia på hallbyrån

Gårdagen hade jag tänkt ägna en del åt trädgårdsarbete men ett rejält åsk- och regnoväder och en trevlig fikastund med syster och hennes grabbar kom emellan. Vi får se om det blir något gjort i trädgården i dag i stället.

Det blev verkligen jättemörkt inomhus när åskovädret drog in över köpingen och det var första gången på flera månader som jag tände ljus mitt på dagen. Det var inte utan att vi fick lite höstkänsla när vi satt där och myste.

Jag köpte senaste numret av Mitt kök i går och hittade ett äppelrecept som lät gott och väl värt att testas:

Kanel- och sockerstekta äpplen

4 fasta, gärna lite syrliga äpplen
50 g smör
1,5 dl havregryn
3 msk strösocker
0,5 tsk kanel

Till servering:
2 dl färdig marsansås eller vaniljsås
2 dl vispgrädde

Skala, kärna ur, dela och skär äpplena i klyftor. Stek dem i smör någon minut, tillsätt havregrynen och sockret. Fortsätt stek ytterligare någon minut. Strö över kanel.

Vispa grädden och blanda den med vaniljsåsen. Varva äppelfraset med vaniljgrädden i serveringsglas. Det blir fyra portioner.

4 kommentarer:

  1. Jag missade ovädret..var i Kalmar då..där var det bättre väder :)
    Det där lät gott..måste jag testa..
    ha en bra dag..kram
    //Ewa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur för dig :) Nu är jag trött på åska! Ha en fin dag du också! Kram Åsa

      Radera
  2. Detta lät riktigt gott, kanel o äpple ihop är mums:) Ja vilken regnskur, hörde att i Nabben låg det tom hagel kvar i vägkanterna! Ha en härlig dag! Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en riktig superkombination som man aldrig kan få för mycket av, tror jag :)
      Ja, de fick tydligen rejält med hagel i går. Vädret känns verkligen opålitligt nu. Ha en fin kväll! Kram Åsa

      Radera