lördag 23 augusti 2014

Lördag och mjuk kolakaka



Då var första arbetsveckan efter semestern gjord och nog är det lite ovant att komma i gång efter all ledighet, man har varit lite tröttare än vanligt på kvällarna. Nu ser jag fram emot en härlig och ledig lördag!

I går hittade jag ett recept på mjuk kolakaka hos bloggen Söta saker. Den tycker jag att ni ska prova, den är både god och snabb och enkel att göra.

Enligt originalreceptet ska den vara inne i ugnen i cirka 30 minuter, men det varierar ju ofta från ugn till ugn och skulle jag ha haft den här kakan inne i 30 minuter så hade den blivit torr som fnöske. Jag tror att den snarare var inne i 21-23 minuter. Ni får ha lite koll på ugnen, kakan blir inte så rolig om den blir för torr. Förutom hallon rekommenderar jag även en klick grädde till.

Mjuk kolakaka

2 ägg
3 dl brunt muscovadosocker (jag tog den ljusa varianten)
3 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
150 g smält smör

Blanda allt och häll i en smord form med avtagbara kanter. Grädda i 175 grader i cirka 21-30 minuter.

4 kommentarer:

  1. Låter som en mycket, mycket god kaka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är det. Man får bara se upp så att man inte har den inne för länge i ugnen för då blir den mest tråkig.

      Radera
  2. Tack för gott fika, härligt att man kan sitta ute och mysa!
    Kram M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själva för trevligt sällskap och hjälp i trädgården :) Kram Åsa

      Radera