onsdag 6 augusti 2014

Nu funkar det - nästan!



Tänk så roligt det är att få blommor! Den här buketten var en av de fina blomster som jag fick när jag ordnade fika här i måndags, och jag njuter av den varje gång jag går förbi i köket där den står.

Buketten är lika vacker som en brudbukett och då vill jag även passa på att säga stort grattis till min faster och hennes sambo som gifte sig i all hemlighet i samband med en resa i förra veckan!

Och så fungerar äntligen det mesta efter blixtnedslaget för en vecka sedan! I går satt jag i ett par timmar och chattade med olika personer på Telia. Den chatten är verkligen bra, man får allt svart på vitt och förlorar sig inte bort i massa prat om tekniska detaljer hit och dit, utan hinner läsa och ta in de svar man får. Vi fick beställa lite ny utrustning eftersom tv:n på nedervåningen fortfarande inte funkar, men den kommer förmodligen redan i dag så det löser sig. När jag ändå var i gång passade jag på att se över våra abonnemang när det gäller både tv och telefoni. Så bra att få det gjort, det har vi funderat på länge.

Den här dagen hoppas jag dock att jag slipper hålla på med allt sånt där tekniskt. Bland annat tänkte jag adoptera bort några fiskar som vuxit ur vårt akvarium. Kanske hinner jag baka morotsrulltårta också, här är receptet som är hämtat ur tidningen Bakat och gott:

Morotsrulltårta

Rulltårtan:
2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 msk pepparkakskryddor
1 krm salt
1 msk rivet apelsinskal
1 msk smör- och rapsolja
1 finriven morot, cirka 100 gram

Fyllning:
50 g mjukt smör
200 g philadelphiaost
3 dl florsocker
1 apelsin

Sätt ugnen på 225 grader. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker, pepparkakskryddor, salt och apelsinskal i en skål. Rör ner det i äggsmeten. Tillsätt smör- och rapsolja och riven morot.

Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i cirka 7 minuter.

Strö socker på ett smörpapper och vänd upp kakan på papperet. Ta försiktigt loss papperet.

Fyllningen: Blanda mjukt smör, färskost, florsocker och rivet apelsinskal och bred över kakan. Rulla ihop från långsidan. Linda in kakan i smörpapper och förvara i kylen.


6 kommentarer:

  1. Vackra blommort, det är du värd! Och rulltårtan måste jag nog testa ...
    Tack - vi lyckades visst överraska alla ordentligt! Kram faster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mari :) Ja, det var verkligen en överraskning! Härligt :) Kram Åsa

      Radera
  2. Blommor är underbart, och denna buketten var så vacker!! Men så roligt, att Mari o Lasse gift sig!! Visst är det härligt i luften nu, går både att andas o sova bättre:) Lycka till med bakningen! Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den verkligen! Ja, det var en himla rolig överraskning!
      Håller med dig, det är helt annorlunda med den här luften, nu orkar man göra lite mer också :) Kram!

      Radera
  3. Hej Åsa!

    Härligt att vi kunde hjälpa dig snabbt & smidigt på chatten när du var i kontakt med oss igår. Vi uppskattar verkligen att du är nöjd och tycker att det fungerar bra med support via chatt och att du fick allt "svart på vitt".

    Hoppas att du hinner göra morotsrulltårta idag! Man kanske själv skall prova på det någon dag, då man älskar morotskaka! :)

    Jag får önska dig en trevlig sommar och du är alltid välkommen tillbaka till oss på chatten!

    Med vänliga hälsningar

    Fredrik Björn
    Telia Kundservice

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och tack detsamma! Tycker absolut att du ska testa morotsrulltårtan :)

      Radera