söndag 24 augusti 2014

Tortillagratäng och en nästan byxlös kändis


I går var det en något händelserik dag. Det började med att kollegan hörde av sig och berättade att åskan slagit ner och bränt ner ett uthus en meter från hennes gäststuga. Sedan ringde sambon hem från jobbet och berättade att det var en vattenläcka i lokalerna, men det slutade väl som tur var när en trasig packning upptäcktes.

Dagen fortsatte med storstädning i tvättstugan i källaren och det var så skönt att gå in där efter all utrensning. Nästan så att man gör sig extraärenden dit för att beundra resultatet :)

Vi hann också med ett fikabesök hos trädgårdskaféet Förlig Wind i Pataholm. Det regnade för fullt när vi åkte dit men när vi kom fram var det varmt och soligt och vi fick en skön stund där. Helt plötsligt dök det upp en kändis och precis när jag skulle säga hej fick jag se att denna person var nära att tappa byxorna så jag kom av mig. Med hänvisning till min goda uppfostran låter jag bli att avslöja vem det var.

Till middag blev det en ny rätt, tortillagratäng. Jag hade ju mina förhoppningar om att den skulle bli god, men att den skulle ha sådan strykande åtgång hade jag inte kunnat drömma om. Rekommenderas! Receptet är för fyra portioner och kommer från Icas receptsida.

Tortillagratäng

1 zucchini
2 msk olja
salt och peppar
500 g nötfärs
1 påse Fajita kryddmix
340 g majskorn
500 g krossade tomater (jag hade glömt köpa det så jag skivade tomater)
8 tortillabröd
1 dl riven tacoost
1,5 dl gräddfil

Sätt ugnen på 225 grader. Skär zucchinin i tunna skivor och stek i olja. Krydda med salt och peppar. Stek färsen i olja och tillsätt kryddmix och en deciliter vatten.

Varva zucchini, färs, avrunnen majs, tomater och tortillabröd i en smord ugnssäker form. Toppa med ost och sätt in i ugnen. Gratinera i 10 minuter. Servera med gräddfil och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar