lördag 20 september 2014

Mördegskakor med hallon och maräng




Efter en vecka med väldigt intensiva arbetsdagar rundade jag av med en lite lugnare fredagseftermiddag. Inspirerad av de hallonkakor som min kollega bjöd på förra veckan letade jag fram ett liknande recept men med maräng som tillägg och bakade dessa efter jobbet.

Jag såg dagens avsnitt av Hem till gården (vet inte vad det är som gör att man fastnar i den serien egentligen, men något är det för jag har följt den i åratal), jag försåg hamstern med fredagsgodis i form av knäckebröd och avverkade det sista av veckans tvätthög innan det var dags för fredagsmys.

Samtidigt konstaterade jag att det finns en stor poäng i att klara av veckans städning på torsdagen för det känns så bra att komma hem till ett nystädat hus efter jobbet på fredagen.

Nu ser vi fram emot en helg som ser ut att bestå av bara roligheter!

Mördegskakor med hallon och marängtäcke

4,5 dl vetemjöl
1 dl socker
150 g smör

Maräng:
2 äggvitor
4 msk socker

100 g bär

Blanda mjöl, socker och smör till en deg. Rulla ut till en avlång rulle, plasta in den och lägg den i kylen i minst 30 minuter men helst ännu längre tid.

Vispa äggvitor till ett hårt skum. Tillsätt sockret och vispa tills du har en blank och fin maräng. Marängen ska inte släppa skålen om du vänder den upp och ner.

Sätt ugnen på 175 grader. Ta ut degen i god tid så att den hinner få rumstemperatur innan den bakas ut. Skiva degen och forma till runda kakor, det ska bli cirka 20 stycken. Gör en fördjupning i mitten på varje kaka och lägg i bär och toppa med cirka en matsked maräng. Grädda långt ner i ugnen i ungefär 15 minuter tills marängen fått fin färg.

6 kommentarer:

  1. Följde oxå Hem till gården förrut..engelska serier är trevliga :)
    Ha en härlig helg..kram
    //Ewa A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är något småmysigt över dem (även om det förstås är mycket elände och förvecklingar i just Hem till gården)! Ha en fin helg du också, det är verkligen underbart väder! Kram Åsa

      Radera
  2. Svar
    1. De blev riktigt lyckade Katarina :)

      Radera