onsdag 8 oktober 2014

Chokladsnittar


Det har varit två intensiva dagar på jobbet, det är mycket att hålla reda på med nytt system och nya rutiner och hjärnan går på högvarv känns det som. Därför var det skönt att bryta av tiden vid datorn en stund och ta en tur till soptippen och återvinningen för att slänga en massa skräp från redaktionen.

Senare under eftermiddagen när sonen och jag tagit oss hem i blåsten efter skola och arbetsdag belönade jag mig själv med glass och hemgjord chokladsås som var kvar efter måndagens fikabesök, och ett avsnitt av tv-programmet Tidsjakten som är så bra! Man blir lite mörkrädd när man ser det och jag kan tänka mig att det blir en rejäl tankeställare för många.

I helgen bakade jag chokladsnittar, ett nytt recept som finns i tidningen Hembakat. Snabbt och smidigt!

Chokladsnittar med chokladränder

75 g rumsvarmt smör
3/4 dl strösocker
3/4 dl farinsocker
1/2 ägg
1,5 tsk vaniljsocker
3 krm bikarbonat
1 nypa salt
2 dl vetemjöl
ca 25 g ljus eller mörk choklad, hackad

Garnering:
ca 25 g ljus eller mörk choklad, smält

Värm ugnen till 180 grader. Blanda smör, socker, farinsocker, ägg, vaniljsocker, bikarbonat och salt. Tillsätt mjölet och rör snabbt ihop till en deg. Blanda i chokladen.

Dela degen i två delar som rullas ut till längder. Lägg dem brett isär på en plåt med bakplåtspapper.

Grädda i mitten av ugnen i 12-14 minuter. Skär längderna i sneda snitt, cirka 2 centimeter breda, direkt när de kommer ut ur ugnen. Låt kakorna svalna. Ringla över smält choklad och låt stelna.

6 kommentarer:

  1. Dom där smälter nog i munnen ser det ut som! Ja vilket busväder det var, cyklade hem från jobbet på kvällen... Med paraply, höll på att bli en flygtur HaHa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har en strykande åtgång! Kan tänka mig att det var nära en flygtur med paraplyet, det tog i rejält! Kram Åsa

      Radera
  2. Den var otroligt god! Ska absolut baka denna nån dag, har man tagit en blir det gärna en till!
    Kram M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med :) Tur att det går fort att göra nya! Kram Åsa

      Radera
  3. Men åh så gott!! :)

    Kram Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte dumt alls :) Gillar när det både är gott och går snabbt och smidigt att baka! Kram Åsa

      Radera