söndag 19 oktober 2014

Hembakta Maryland cookies


I går bakade jag tills ryggen nästan gick av. Men så hann jag hur mycket som helst, till och med mer än vad jag hade tänkt från början. Med undantag av en morotstårta så bakade jag bara efter nya recept, bland annat Maryland cookies. Nedan hittar ni receptet som jag har hämtat från Hembakat.

I dag väntar en liten utflykt. Försökte få med sonen och hans övernattande kusiner på en utflykt redan i går men blev snabbt nedröstad så fort jag nämnde mitt förslag på morgonen. Men i dag gör jag ett nytt försök med en annan idé så får vi se hur det går :)

Maryland cookies

3/4 dl hasselnötter, halvgrovt hackade
100 g mörk choklad, halvgrovt hackad
125 g smör
1 dl råsocker
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 ägg
1 nypa salt
4 dl vetemjöl

Värm ugnen till 180 grader. Hacka nötterna och chokladen.

Blanda alla ingredienser utom nötter och choklad till en deg, men håll inte på att knåda degen för då kan kakorna bli sega.

Blanda ner nötter och choklad. Dela degen i två bitar. Rulla dem till två rullar, cirka 4 centimeter i diameter. Skär dem i skivor, 0,5-1 centimeter tjocka. Lägg dem på plåt med bakplåtspapper.

Grädda mitt i ugnen i cirka 9-13 minuter. Låt svalna på plåten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar