torsdag 30 oktober 2014

Ingen bra start


Nej, det blev ingen bra start på semestern i går. Det blev ett akut besök på djursjukhuset på morgonen med vår lilla hamster som skadat ena ögat. Just nu vet vi inte hur det kommer att sluta, men vi fick i alla fall med oss bland annat antibiotika hem och så skulle expertisen rådgöra och ta beslut om vad som kan göras.

Vi håller tummarna för att det går vägen. Tur att han är så himla snäll och lätt att ha att göra med, för att ge en hamster antibiotika är inte det lättaste.

När jag väl kom hem från djursjukhuset var det dags att laga mat (en riktigt god höstgryta, jag ska dela med mig receptet någon dag) och sedan var jag aningens trött kan man säga. Slumrade till när jag såg reprisen av Hem till gården, och det brukar inte hända :)

Hann i alla fall baka den där kladdkakan som jag hade tänkt, innan sonen och jag for i väg till en fikaträff med mammagruppen. Därefter väntade en stilla och välbehövlig tv-kväll i soffan. Och i dag blir det lite höstlovsaktiviteter som ska bli kul!

Här är receptet på kladdkakan, som kommer från bloggen Bakverk och fikastunder. Om man inte gillar kladdkakor med mycket socker i utan vill ha en lenare smak passar den här perfekt.

Kladdkaka

100 g mjukt smör
1 burk kondenserad mjölk
2 ägg
2 dl mjöl
5 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
100 g mjölkchoklad (om man vill kan man välja en mörk choklad)

Vispa ihop mjukt smör och kondenserad mjölk. Vispa ner ett ägg i taget. Blanda i mjöl, kakao, vaniljsocker och salt. Smält chokladen och rör ner den. Häll smeten i en smord form som är 24 centimeter i diameter. Grädda i 175 grader i cirka 20 minuter. Se till att den inte gräddas för länge så att den blir torr.

4 kommentarer:

  1. Lille puff, stackarn. Hoppas allt går bra och att det är flytande antibiotika. Idag har det väl varit en underbar höstdag, sol och klar luft. Den kladdkakan såg precis perfekt ut:) Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr gick det inte så bra, han fick somna in på djursjukhuset i dag :( Så det var det stora mörka molnet på en annars vacker dag. Och ja, kladdkakan blev verkligen perfekt. Nästan lika god som Thomas kladdkaka, löd omdömet från sonen. Kram Åsa

      Radera
    2. Åh nej så ledsamt! Skickar största kramen❤️

      Radera