onsdag 22 oktober 2014

Kalasgott


Kakan på bilden har allt man kan önska sig om man är ett kakmonster! Snickerskaka kallas den och man förstår varför när man sätter tänderna i den. Browniebotten, kolabitar och ett täcke av salta jordnötter och mjölkchoklad - perfekt kombination! Jag bakade den i helgen efter ett recept som tidningen Hembakat lagt ut på Facebook och den motsvarade verkligen mina förväntningar.

I dag väntar endast en tre timmar lång - eller snarare kort - arbetsdag, tack vare att jag jobbade kväll i måndags, och det innebär ju så klart en lång ledig eftermiddag!

Snickerskaka

200 g smör
4 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 1/4 dl kakao
4 ägg
3 dl vetemjöl
150-200 g godiskolor, jag tog Dumlekolor

Garnering:
2 dl jordnötter
200 g smält mjölkchoklad

Värm ugnen till 175 grader. Smält smöret. Tillsätt socker, vaniljsocker, kakao, ägg och vetemjöl och rör ihop till en slät smet.

Häll smeten i en form klädd med bakplåtspapper, cirka 25x30 centimeter.

Skär godiskulorna i bitar. Strö dem över smeten.

Grädda mitt i ugnen i cirka 25-35 minuter, beroende på hur kladdig du vill ha den. Låt den svalna i formen.

Blanda jordnötterna och den smälta chokladen. Bred ut över kakan och låt det stelna. Skär sedan kakan i rutor. Kan med fördel serveras med lättvispad grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar